Właśnie zakończyła się IV edycja ogólnopolskiego projektu edukacyjnego “Lekcja Nieśmiecenia”, organizowanego przez Henkel Polska we współpracy z Fundacją Nasza Ziemia. Wzięło w niej udział 166 szkół z całej Polski. W tej edycji wygrać można było wygrać 20 stacji do praktycznej nauki selektywnej zbiórki odpadów oraz aż trzy granty finansowe, a najbardziej aktywna szkoła została uhonorowana tytułem i tablicą pamiątkową „Ambasadora Nieśmiecenia”, nagradzającą za szczególny wkład w szerzenie idei dbania o środowisko i inspirowanie lokalnej społeczności do codziennych działań na rzecz czystości.
Projekt “Lekcja Nieśmiecenia” już od 2020 roku inspiruje uczniów i nauczycieli do działań na rzecz ochrony środowiska, zachęcając do wdrażania zasad recyklingu, ograniczenia odpadów oraz dbałości o czystość otoczenia. W tegorocznej edycji konkursu uczestnicy mieli za zadanie opracować kampanię promującą dbałość o czystość i odpowiedzialne gospodarowanie odpadami, zwłaszcza w miejscach naturalnie pięknych. Projekt musiał zawierać plan działań, opis celów kampanii oraz wskazanie grupy docelowej, którą mogła być społeczność szkolna, lokalna lub rodzice. W pracy konkursowej uczniowie lub podopieczni placówki, we współpracy z koordynatorem, mieli również za zadanie przedstawić narzędzia promocyjne, takie jak film, plakat, piosenka czy komiks, oraz określić, gdzie zostaną one zaprezentowane.
„Czwarta edycja Lekcji Nieśmiecenia pokazała, że każdy z nas może działać na rzecz lepszej przyszłości. W tym roku wzięło udział aż 166 szkół, co potwierdza, że edukacja ekologiczna inspiruje młode pokolenia do dbania o planetę. W obliczu wyzwań, takich jak zmiany klimatu czy zanieczyszczenie środowiska, kluczowe jest odpowiedzialne gospodarowanie zasobami i segregacja odpadów. Cieszymy się, że możemy wspierać młodzież w budowaniu świadomej, ekologicznej postawy.” – mówi Aleksandra Gawlas, Dyrektor ds. Marketingu w dziale Henkel Consumer Brands w Henkel Polska.
Komisja konkursowa wyłoniła 20 laureatów konkursu. Dodatkowo, po raz pierwszy, szkołyi placówki oświatowe miały również możliwość wygrania grantów finansowych w wysokości 3000, 2000 i 1000 złotych. Laureatami grantów zostali:
Komisja konkursowa wyróżniła również „Ambasadora Nieśmiecenia 2024” – tym tytułem uhonorowano Szkołę Podstawową nr 8 im. Mikołaja Kopernika w Gnieźnie.
„W tym roku dodatkowo zapytaliśmy nauczycieli, którzy skorzystali z bezpłatnych materiałów edukacyjnych o ich opinię. To co nas napełniło prawdziwą radością to stwierdzenie wszystkich zapytanych, że materiały są przydatne w pracy i wartościowe merytorycznie. To bardzo motywujące bowiem taki był zamysł dla projektu „Lekcja Nieśmiecenia”: dostarczyć kadrze pedagogicznej pomoc dydaktyczną teoretyczną w postaci ciekawie podanej wiedzy i praktyczną w postaci stacji do nauki selektywnej zbiórki odpadów. Liczne i atrakcyjne zgłoszenia konkursowe oraz pobrania materiałów edukacyjnych są dla nas prawdziwą nagrodą. Bardzo za to zaufanie dziękujemy a laureatom IV edycji z całego serca gratulujemy!” – mówi Prezes Fundacji Nasza Ziemia, Beata Butwicka.
„Lekcja Nieśmiecenia” to projekt edukacyjny, który wspiera szkoły w procesie edukacji ekologicznej, związanej z segregacją odpadów. Ma na celu przekazanie dzieciom praktycznej wiedzy z zakresu ekologii oraz wyrabianie w nich właściwych zachowań i nawyków. Projekt jest skierowany do uczniów i nauczycieli do szkół podstawowych, przedszkoli oraz placówek oświatowych, którzy otrzymają bezpłatne, autorskie materiały do przeprowadzenia lekcji ekologii na temat właściwej segregacji odpadów. Projekt „Lekcja Nieśmiecenia” realizowana jest z zaangażowaniem marek należących do firmy, takich jak Syoss, Silan, Schwarzkopf Gliss, Bref, Palette, Perwoll, Persil, Schauma, Clin, Somat, Fa, E, Schwarzkopf taft, Pur. Inicjatywa wpisuje się w realizację pro-środowiskowych zobowiązań firmy Henkel. Celem tych działań jest tworzenie trwałych rozwiązań, które łączą odpowiedzialność społeczną z dbałością o planetę i ludzi.