Historia firmy

Ponad 140 lat sukcesów marek Henkla.

Historia firmy zaczyna się od Fritza Henkla, 28-letniego kupca, którego fascynowała nauka. 26 września 1876 roku Fritz wraz z dwoma wspólnikami zakłada firmę Henkel & Cie z siedzibą w Akwizgranie (Aachen) i wprowadza na rynek swój pierwszy produkt: uniwersalny środek do prania produkowany na bazie krzemianu.

Na przestrzeni kolejnych lat niemiecka rodzina przedsiębiorców, przy wsparciu tysięcy pracowników, stworzy firmę o globalnym zasięgu.


Połączenie działów Laundry & Home Care i Beauty Care w nową jednostkę biznesową Consumer Brands

Henkel połączył sektory biznesowe Laundry & Home Care i Beauty Care w jeden obszar biznesowy Henkel Consumer Brands. Dzięki temu Henkel utworzył jedną platformę rozwoju dla wielu kategorii i marek swojego konsumenckiego biznesu, łącznie z ikonicznymi markami Persil i Schwarzkopf oraz markami kosmetyków profesjonalnych dla salonów fryzjerskich. Wolfgang König, który wcześniej jako członek globalnego zarządu Henkla odpowiadał za sektory Beauty Care i Laundry & Home Care, przejął odpowiedzialność za Henkel Consumer Brands.

100 Lat Adhesive Technologies

Branża klejów, w którą Henkel zaangażował się przez przypadek, stała się wielką szansą firmy. W 1922 roku w obliczu braku na rynku klejów, potrzebnych do produkcji opakowań, Henkel zaczął je produkować na własny użytek, od 1923 roku sprzedawać innym producentom. Dzisiaj Henkel jest wiodącym producentem technologii klejenia dla zastosowań przemysłowych.

25-lecie inicjatywy "Make an Impact on Tomorrow"

Inicjatywa wolontariacka Henkla "Make an Impact on Tomorrow" (MIT) ma na celu promowanie dobrowolnego zaangażowania pracowników i emerytów w projekty społeczne. Od momentu jej inauguracji w 1998 roku, inicjatywa ta przyczyniła się do wsparcia ponad 17 300 projektów w ponad 100 krajach na całym świecie. Henkel stał się pionierem wśród niemieckich firm, włączając dobrowolne zaangażowanie społeczne jako kluczowy element strategii zrównoważonego rozwoju. Wsparcie Henkla obejmuje darowizny finansowe i rzeczowe, a także możliwość wzięcia płatnego urlopu w celu poświęcenia się projektowi społecznemu.

175. rocznica urodzin Fritza Henkla

Fritz Henkel (1848-1930) swoim pionierskim duchem położył podwaliny pod sukces naszej firmy. Kierował on się odpowiedzialnością za firmę, pracowników, społeczeństwo i środowisko. Jego wzór do naśladowania nadal inspiruje nas do kontynuowania pełnej sukcesów historii Henkla. Na wirtualnej wystawie towarzyszymy Fritzowi Henklowi w jego życiu: od dzieciństwa, przez pierwsze doświadczenia jako założyciela, aż po sukces jako przedsiębiorcy. Więcej informacji można znaleźć tutaj https://www.fritz-henkel.com 

Przejęcie biznesu kosmetyków dla salonów fryzjerskich Shiseido w regionie Azji i Pacyfiku

Henkel podpisał umowę dotyczącą przejęcia biznesu kosmetyków dla salonów fryzjerskich Shiseido w regionie Azji i Pacyfiku. Przejęcie obejmuje wiodące marki profesjonalnych kosmetyków do włosów, takie jak Sublimic i Primience, które są oferowane pod licencjonowaną marką Shiseido Professional.

Ambitny Plan Zrównoważonego Rozwoju 2030+ 

Dalszy rozwój strategii zrównoważonego rozwoju w Henklu zaowocował ogłoszeniem Ambitnego Planu Zrównoważonego Rozwoju 2030+, opartego o nowe, dodatkowe długoterminowe ambicje, które będą wspierać zrównoważoną transformację  gospodarki i społeczeństwa.

Globalne Centrum Adhesive Technologies

Henkel zainwestował ponad 130 milionów euro w budowę nowego centrum R&D w kompleksie centrali firmy w Dusseldorfie. W tym nowoczesnym budynku pracuje 350 ekspertów opracowujących nowe technologie i aplikacje klejowe na potrzeby różnych branż przemysłowych. Budynek mieści także centrum pokazowe, gdzie Henkel prezentuje klientom nowe rozwiązania w zakresie klejów, uszczelniaczy i produktów zabezpieczania powierzchni.

Carsten Knobel nowym prezesem. Marco Swoboda objął funkcję CFO Henka

Z dniem 1 stycznia 2020 Carsten Knobel (50) objął funkcję prezesa zarządu (CEO) firmy Henkel. Zastąpił Hansa Van Bylena, który rozstał się z firmą po 35 latach współpracy. Z dniem 1 stycznia, Marco Swoboda (48) zastąpił Carstena Knobla na stanowisku członka zarządu z odpowiedzialnością za finanse (CFO) w Henklu.

Zrównoważone finanse

Henkel jest pierwszą na świecie firmą, która w 2020 wyemitowała obligacje związane z ograniczeniem wytwarzania odpadów z tworzyw sztucznych. Wpływy z tych obligacji zostaną zainwestowane w projekty pro-
ekologiczne na rzecz redukcji plastikowych odpadów. Bon ma całkowitą wartość około 100 milionów euro i pięć lat zapadalności.

Love Nature: nowa czystość

Detergenty, środki do zmywania naczyń i środki czyszczące na bazie roślin naszej nowej marki Love Nature wspierają zrównoważony rozwój. Posiadają oznakowanie ekologiczne UE Ecolabel, w większości przypadków posiadają certyfikat ECARF jako przyjazne dla skóry i alergików oraz zawierają wyłącznie hipoalergiczne zapachy. Produkty Love Nature nie zawierają składników pochodzenia zwierzęcego.

Zielona energia elektryczna dla wszystkich zakładów produkcyjnych Henkla w USA

Henkel podpisał umowę Virtual Power Purchase Agreement na wirtualny zakup czystej energii pochodzącej z nowej farmy wiatrowej w Bee County w Teksasie w USA. Uzgodniona moc farmy odpowiada 100 procentom henklowskiego zapotrzebowania na energię w USA. Henkel posiada w tym kraju ponad 30 zakładów produkcyjnych.

Henkel rozszerza działalność o charakterze venture capital

Budżet Henkla na działania venture capital wynosi ponad 25 milionów euro i zarządza nim dział Henkel Ventures,henkel-ventures.com inwestując w start-upy i fundusze inwestycyjne o charakterze VC.

 

Przejęcie Darex Packaging Technologies i Sonderhoff Group

Wraz z przejęciem światowej firmy Darex Packaging Technologies oraz grupy Sonderhoff Henkel wzmocnił swój dział Adhesive Technologies i swoją ofertę technologiczną.

Henkel przejmuje Nattura Laboratorios

Henkel wzmacnia biznes profesjonalnej pielęgnacji włosów i znacząco rozszerza swoją pozycję na rynkach meksykańskim i amerykańskim. Transakcja dotyczy jednej z wiodących dla Henkla kategorii biznesowych – profesjonalnych kosmetyków do włosów. Wśród przejętych marek kosmetycznych dwie kluczowe to Pravana oraz Tec Italy.

Zmiany w zarządzie Henkla

Dnia 1 maja 2016 r. prezesem zarządu firmy Henkel został Hans Van Bylen zastępując na tym stanowisku Kaspera Rorsteda. Hans Van Bylen pełnił funkcję członka zarządu od 2005 roku i był odpowiedzialny za dział Beauty Care.

Z dniem 1 maja 2016 r. Pascal Houdayer, będący członkiem Zarządu od 1 marca 2016 r., zastąpił Hansa Van Bylena jako wiceprezes ds. działu Beauty Care.

Przejęcie marki E

Firma Henkel Polska przejmuje od firmy PZ Cussons marki środków piorących i czystości – E i Kokosal. Równocześnie, wypełniając zobowiązanie nałożone przez UOKiK, odsprzedaje firmie Burnus markę środków piorących Rex w Polsce.

Otwarcie Centrum Innowacyjnych Technologii Budowlanych Ceresit w Stąporkowie jako nowoczesnej placówki badawczo-rozwojowej, gdzie będą projektowane najnowsze technologie i produkty chemii budowlanej dla Polski oraz innych krajów Europy i Bliskiego Wschodu.

Henkel ogłasza przejęcia

W czerwcu 2014 Henkel AG & Co. KGaA podpisał porozumienie z funduszami, którym doradza BC Partners, w sprawie zakupu wszystkich udziałów we francuskiej firmie Spotless Group SAS z siedzibą w Neuilly-sur-Seine. Transakcja, łącznie z długiem, o wartości 940 mln euro zostanie sfinansowana w gotówce. Spotless Group działa głównie w Europie Zachodniej oferując produkty pomocnicze do prania (chusteczki do prania, odplamiacze, produkty do farbowania tkanin), środki owadobójcze i środki czystości. Wśród wiodących marek firmy znajdują się: Eau Ecarlate, Dylon, Grey i Catch. W roku podatkowym 2013 wartość sprzedaży firmy wyniosła 280 mln euro. Spotless Group zajmuje wiodące pozycje na rozwiniętych rynkach europejskich, jak Francja, Włochy, Hiszpania, kraje Beneluksu i Wielka Brytania. Zatrudnia 470 pracowników.

Henkel podpisał również umowę z TSG Consumer Partners z San Francisco, USA, w sprawie zakupu trzech amerykańskich firm z sektora profesjonalnej pielęgnacji włosów: SexyHair, Alterna i Kenra za ok. 270 mln euro w gotówce. Akwizycja ta wzmocni dotychczasową ofertę produktów dla salonów fryzjerskich firmy Henkel US Hair Professional, zwłaszcza w kategoriach produktów do pielęgnacji i stylizacji włosów. Przejęcie zapewni firmie Henkel jedną z czołowych pozycji na największym rynku profesjonalnej pielęgnacji włosów na świecie. W roku 2013 wartość sprzedaży przejmowanych firm wyniosła około 140 mln euro.

We wrześniu 2014 r. Henkel podpisał również umowę na zakup The Bergquist Company, prywatnego wiodącego dostawcy rozwiązań termicznych na potrzeby branży elektronicznej na całym świecie. Firma Bergquist z siedzibą w Chanhasse w stanie Minnesota w Stanach Zjednoczonych, dostarcza rozwiązania termiczne dla przemysłu elektronicznego w Ameryce Północnej, regionie Azji i Pacyfiku oraz Europie. Obsługuje szeroką gamę branż: od elektroniki samochodowej, konsumenckiej i przemysłowej do oświetlenia LED. W 2013 Bergquist odnotował sprzedaż w wysokości około 130 mln euro. Firma zatrudnia tysiąc osób i ma sześć zakładów produkcyjnych — pięć w Stanach Zjednoczonych i jeden w Chinach. Zakup wzmocni pozycję Henkla jako światowego lidera w segmencie Adhesive Technologies.

Program społeczny aktywizacji zawodowej kobiet

Firma Henkel Polska we współpracy z warszawską Fundacją Miejsce Kobiet rozpoczyna realizację programu społecznego aktywizacji zawodowej dla kobiet, pozostających długo poza rynkiem pracy, „W drodze do pracy”. Program realizowany jest w ramach 15-stej rocznicy światowego programu wolontariatu pracowniczego firmy Henkel „Make an Impact on Tomorrow” (Zmieniaj przyszłość).

ISO 50001

Zakład produkcji detergentów firmy Henkel Polska w Raciborzu, jako jeden z pierwszych w Polsce a równocześnie jako pierwszy na świecie zakład produkcyjny firmy Henkel, uzyskał certyfikat zgodności z międzynarodową normą zarządzania energią ISO 50001.

Prezentacja nowej strategii Henkla i Strategii Zrównoważonego Rozwoju

W 2012 r. firma Henkel ogłosiła nową strategię i cele finansowe do 2016 r. Strategia została oparta na czterech priorytetach: Outperform, Globalize, Simplify oraz Inspire.

Jednocześnie Henkel zaprezentował nową Strategię Zrównoważonego Rozwoju do 2030. Celem strategii jest potrojenie efektywności działania w myśl hasła „Więcej za mniej”. Nowa strategia zrównoważonego rozwoju jest wspólna dla wszystkich sektorów biznesowych firmy i odnosi się do wszystkich działań wzdłuż całego łańcucha wartości.

Nowa identyfikacja wizualna

Firma Henkel wprowadziła nową identyfikację wizualną oraz nowe hasło: “Excellence is our Passion”.

Program Forscherwelt

Firma Henkel rozpoczęła realizacje programu edukacyjnego dla dzieci „Forscherwelt” mającego na celu rozwijanie wśród najmłodszych zainteresowania światem wiedzy i naukowych badań.

Dalszy rozwój kultury korporacyjnej

Nastąpił dalszy rozwój i wzmocnienie kultury korporacyjnej Henkla, głównie w odpowiedzi na wyzwania, z którymi musiała się mierzyć coraz bardziej międzynarodowa i różnorodna organizacja. Jasna wizja i wspólne wartości wskazują kierunek, są ważnym punktem odniesienia w procesie identyfikowania się z firmą dla pracowników na całym świecie.  „Światowy lider marek i technologii”  - ten ambitny cel przyświeca każdemu pracownikowi Henkla. Aby go osiągnąć pracownicy kierują się pięcioma wspólnymi dla całej firmy wartościami: klienci, pracownicy, sukces finansowy, zrównoważony rozwój i rodzina.

Dr Simone Bagel-Trah objęła stanowisko przewodniczącej Rady Nadzorczej

Albrecht Woeste przekazał stanowisko przewodniczącego Rady Nadzorczej oraz Komitetu Akcjonariuszy swojej następczyni, dr Simone Bagel-Trah, reprezentującej piąte pokolenie rodziny Henkel. Albrecht Woeste otrzymał tytuł „Honorowego Przewodniczącego Grupy Henkel”. Dr Simone Bagel-Trah została pierwszą kobietą na czele Rady Nadzorczej w Henklu oraz wśród 30 największych spółek wchodzących w skład indeksu DAX.

Przejęcie sektora Adhesives i Electronic Materials National Starch

W 2008 r. Henkel przejmuje od spółki Akzo Nobel jej dwa działy: kleje i materiały elektroniczne (Adhesives i Electronic Materials) należące wcześniej do National Starch. W ten sposób Adhesive Technologies (dział klejów i technologii zabezpieczania powierzchni) staje się największym działem Henkla pod względem wielkości sprzedaży. Przejęcie wzmocniło przede wszystkim segmenty opakowań i klejów do drewna oraz elektroniki.

Spółka została przemianowana na Henkel AG & Co. KGaA

Po Dorocznym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy Henkla 14 kwietnia, Henkel Management AG została wyznaczona jako jedyny osobiście odpowiedzialny partner Henkel KGaA. Skutkiem tego była zmiana nazwy firmy na Henkel AG & Co. KGaA.
   

Kasper Rorsted objął stanowisko CEO

W dniu Dorocznego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy prof. dr Ulrich Lehner przeszedł na planowaną emeryturę (po osiągnięciu wieku emerytalnego obowiązującego w firmie Henkel), przekazując stanowisko przewodniczącego Zarządu Kasperowi Rorstedowi, z pochodzenia Duńczykowi.

Wszystkie technologie klejące pod parasolem Adhesives Technologies

Następuje połączenie działów Klejów Konsumenckich i dla Profesjonalistów z działem Technologii Przemysłowych w jeden organizm - dział Adhesive Technologies
 

Centrum Impregnacji Próżniowej

Henkel uruchamia Centrum Impregnacji Próżniowej w Bielsku Białej.

Nowym Prezesem Zarządu Henkla w Polsce zostaje Janusz Gołębiowski, pierwszy Polak na tym stanowisku.

Przejęcie The Dial Corporation

Henkel przejmuje amerykańską spółkę The Dial Corporation, producenta środków piorących i czystości oraz kosmetyków pielęgnacyjnych. Asortyment obejmuje mydła, mydła w płynie, żele pod prysznic, a także środki piorące i odświeżacze powietrza.

Jakość i bezpieczeństwo spod znaku Henkla

Zakład produkcyjny detergentów w Raciborzu uzyskuje certyfikaty ISO 9002 oraz ISO 14001.

Złoty Medal targów Budma 2000 otrzymuje spoina CE 33 SUPER.

Ukończenie procesu konsolidacji firmy Henkel w Polsce

Zakończenie procesów konsolidacji firmy w Polsce: Henkel Bautechnik i Henkel Teroson Automotive stają się działami Henkel Polska S.A.

Złoty Medal targów Budma 2001 dla super-lekkiej zaprawy klejącej CM 18.
 

Sprzedaż Cognis

Spółka Cognis została sprzedana konsorcjum inwestorów.

Dr Ulrich Lehner objął stanowisko CEO

Dr Hans-Dieter Winkhaus odchodzi na emeryturę i przekazuje stanowisko CEO w firmie Henkel KGaA  dr Ulrichowi Lehnerowi.

Ceresit po raz trzeci

Otwarcie trzeciej już fabryki klejów budowlanych Henkla w Polsce w śląskim Dzierżoniowie. W fabryce w Dzierżoniowie wytwarzane są produkty pod markami Ceresit i Thomsit.

Na polskim rynku pojawia się nowa marka środków czystości – Bref.
 

 


Dalsza integracja firmy w Polsce

Henkel Klebetechnik, Henkel Surface Technologies i Loctite stają się działami (business units) Henkel Polska S.A.

Powstają dwa kolejne działy w strukturze Henkel Polska - Schwarzkopf Professional i Adhesives Industrial.

Utworzona zostaje spółka Henkel Teroson Automotive z siedzibą w Ciechanowie, produkująca środki chemiczne dla przemysłu samochodowego.

Otwarte zostaje Centrum Szkoleniowe w Stąporkowie, którego zadaniem będzie upowszechnianie innowacyjnych technologii budowlanych wśród architektów, wykonawców i uczniów szkół.

Marka Persil w Polsce

Oficjalne wprowadzenie na polski rynek proszku do prania Persil.

Siedzibą centrali Henkel Polska oraz warszawskich biur Henkel Bautechnik i Henkel-Ecolab staje się nowy kompleks biurowy GTC przy ul. Domaniewskiej 41 w Warszawie.

Loctite uruchamia Centrum Powłok Preaplikowanych w Sosnowcu.

Zakład we Wrzącej otrzymuje certyfikat ISO 9001.

Przejęcie Loctite

W 1985 r. Henkel odkupuje niewiele ponad 25 procent akcji od rodziny Krieble. Udział ten zwiększono stopniowo do 35 procent w 1996 r. Rok później, w 1997 Henkel przejął wszystkie udziały w firmie Loctite. Obecnie Loctite jest największą marką sektora Adhesive Technologies (klejów i technologii zabezpieczania powierzchni).

Ekspansja działalności na rejon Azji i Pacyfiku

Henkel rozszerza działalność, zwłaszcza w regionie Azji i Pacyfiku, zakładając spółki joint venture, start-upy i dokonując przejęć. W ramach wspólnego projektu Henkel (China) Investment Co. Ltd. i Shanghai Jiao Tong University powstało w Szanghaju Henkel Jiao Tong Management Training Center.

   

 

Henkel wykupił wszystkie udziały w Loctite Corporation. Oprócz klejów rzemieślniczych i do użytku domowego, Loctite jest wiodącym światowym ekspertem w obszarze spoiw przemysłowych, a w szczególności miniaturyzacji sklejania elementów montażu powierzchniowego (Chipbonding) i mikroelektroniki.

Po integracji z Loctite firma Henkel stała się niekwestionowanym światowym liderem na rynku klejów. Obecnie Loctite to kluczowa marka działu Adhesive Technologies.

Dalszy rozwój potencjału produkcyjnego w Polsce

We Wrzącej rusza druga fabryka produkującą kleje budowlane CERESIT.

W wyniku globalnego połączenia firm, polski oddział Schwarzkopf Sp. z o.o. zostaje włączony do struktur Henkel Polska.

Na polski rynek wprowadzony zostaje Palette Intensive Color Creme.
 


Marka Gliss Kur po raz pierwszy na polskim rynku

Na rynek wprowadzona zostaje marka Gliss Kur.

Henkel Bautechnik uzyskuje certyfikat ISO 9001, a zaprawa klejąca Ceresit CM 11 zdobywa Złoty Medal na targach Budma.

Przejęcie Schwarzkopf

W czerwcu 1995 r. Henkel przejmuje firmę Schwarzkopf. Dzięki temu przejęciu Henkel podwoił obroty swojego działu Beauty Care (kosmetyków). Schwarzkopf to obecnie jedna z wiodących marek kosmetycznych na świecie oraz największa marka w portfolio Henkla.

Umowa w sprawie gromadzenia akcji przez nowych akcjonariuszy

Członkowie rodziny Henkel, jako posiadacze zwykłych akcji firmy, zawarli na czas nieokreślony umowę dotyczącą gromadzenia akcji przez nowych akcjonariuszy, z której poszczególni sygnatariusze nie mogą się wycofać przed rokiem 2016. Nowa umowa zapewniła rodzinie Henkel długoterminowe utrzymanie kontroli nad większością akcji z prawem głosu.

Po raz pierwszy zwykłe akcje firmy Henkel wprowadzono do obrotu na giełdach we Frankfurcie nad Menem, Düsseldorfie oraz w Szwajcarii. Odtąd akcje zwykłe firmy mogły zostać nabyte przez inwestorów nienależących do rodziny Henkel. Jednocześnie wartość nominalna jednej akcji została obniżona z 50 do 5 DM.

Początki integracji firmy w Polsce

Powstaje Henkel Klebetechnik (Polska) Sp. z o.o., sprzedająca kleje konsumenckie takich marek jak Pritt i Pattex..

Połączenie Henkel Cosmetics i Henkel Polska w jedną firmę, zajmującą się produkcją i dystrybucją kosmetyków i detergentów.

Polska zostaje włączona do Grupy Henkel CEE, obejmującej kraje Europy Środkowej i Wschodniej.

Na rynku pojawia się Pollena Rex.
 

Dalsze rozszerzanie działalności w Polsce

Powstaje Henkel-Ecolab Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, zajmująca się dystrubucją produktów chemii profesjonalnej.

Powstaje polski oddział firmy Schwarzkopf, zajmującej się dystrybucją kosmetyków do salonów fryzjerskich.

Powstaje spółka Henkel Metalchemicals zajmującą się sprzedażą wyrobów chemicznych, stosowanych w przemyśle (technologie powierzchniowe).

Początek produkcji środków piorących w Polsce

Zakłady w Raciborzu uzyskują nazwę Henkel Polska S.A. Firma uruchamia produkcję markowych proszków do prania i mydeł.


Dr Hans-Dietrich Winkhaus został CEO

Prof. dr Helmut Sihler dołączył do Komitetu Akcjonariuszy, przekazując stanowisko Prezesa i CEO dr Hansowi-Dietrichowi Winkhausowi.

Henkel nabywa raciborskie zakłady

Henkel Bautechnik uruchamia swój pierwszy w Polsce zakład produkcyjny chemii budowlanej. Zakład klejów budowlanych Cereit powstaje w Stąporkowie. (woj. świętokrzyskie).

W tym samym roku Henkel przejmuje większościowe udziały w sprywatyzowanych Zakładach Chemii Gospodarczej Pollena w Raciborzu.

Równolegle powstaje firma Henkel Cosmetic Sp. z o.o., zajmująca się produkcją i dystrybucją kosmetyków.

Założenie Cognis

Cognis, firma zajmująca się biotechnologią i technologią środowiskową, powstała jako jednostka zależna Henkla (w 1994 zintegrowana z Central Research).

Henkel wchodzi na polski rynek

Pierwszym działaniem biznesowym firmy Henkel w Polsce było założenie spółki joint-venture Henkel Bautechnik, która miała zajmować się produkcją i dystrybucją klejów budowlanych marki Ceresit.

Dr Konrad Henkel został „Honorowym Przewodniczącym Henkla”

Dr Konrad Henkel przekazał stanowisko przewodniczącego Zarządu i Komitetu Akcjonariuszy Albrechtowi Woeste, wnukowi założyciela firmy. Dr Konrad Henkel otrzymał tytuł „Honorowego Przewodniczącego firmy Henkel”.

  

Wejście na nowe rynki

Firma Henkel rozpoczęła podbój rynków wschodnioeuropejskich, czyniąc tam różnego rodzaju inwestycje i tworząc spółki joint venture w Rosji, Polsce, na Węgrzech i Słowenii.

Dodatkowo, firma stworzyła pierwszą spółkę joint venture w Chinach z Shanghai Henkel Chemicals Ltd., zakładem produkcyjnym w Gu Lang Lu.

Pierwsze Doroczne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy

W 1986r. miało miejsce pierwsze Doroczne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Henkel KGaA w ratuszu w Düsseldorfie. Po raz pierwszy opublikowano Informację dla Akcjonariuszy.

1986-hauptversammlung-kgaa

Pierwsze Doroczne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy w 1986 r.

Firma Henkel weszła na giełdę

11 października 1985 firma weszła na giełdę, wypuszczając akcje uprzywilejowane bez prawa głosu. Po raz pierwszy opublikowano sprawozdanie finansowe dotyczące działalności Henkla na całym świecie.

Zmiany w Radzie Nadzorczej i Komitecie Akcjonariuszy

Dr Konrad Henkel został przewodniczącym Rady Nadzorczej oraz Komitetu Akcjonariuszy Henkel KGaA. Był on ostatnim członkiem rodziny Henkel stojącym bezpośrednio u sterów firmy.  Prof. dr Helmut Sihler objął stanowisko Prezesa i CEO.

Henkel GmbH przekształcono w Henkel KGaA

1 stycznia 1975r. Henkel GmbH przekształcono w spółkę komandytową. Utworzono komitet akcjonariuszy jako organ decyzyjny rodziny Henkel.

Dr Konrad Henkel został przewodniczącym Zarządu

W wieku 51 lat zmarł niespodziewanie dyrektor firmy dr Jost Henkel. Jego młodszy brat, dr Konrad Henkel, objął stanowisko przewodniczącego Zarządu. W latach 60-tych przyczynił się do rozwoju firmy, która do tej pory działała głównie na rynku niemieckim, przekształcając ją w międzynarodowe przedsiębiorstwo.

Wprowadzenie owalnego logo Henkla

Lew jako symbol graficzny firmy Henkel zniknął z opakowań produktów, na których pojawiło się nowe, owalne logo firmy.

Dr Konrad Henkel objął stanowisko Dyrektora Generalnego. Pojawia się pierwsza reklama telewizyjna promująca Persil

Dr Konrad Henkel został Dyrektorem Generalnym Henkel Cie GmbH.

Persil był bohaterem pierwszego w historii spotu reklamowego wyemitowanego w niemieckiej telewizji.

Pierwszy klej Loctite

W 1956 r. profesor Vernon Krieble prezentuje klej “Loctite, przeciwnakrętkę w płynie”. Krieble obiecuje, że jego środek klejący rozwiąże problem luźnych nakrętek i śrub w urządzeniach. Wspólnie z sąsiadem Paulem G. Havilandem zakłada firmę American Sealants Company w Hartford w stanie Connecticut, USA. W 1963 r. nazwa firmy zostaje zmieniona na Loctite Corporation.

W 1985 r. firma Henkel odkupuje niewiele ponad 25 procent akcji Loctite od rodziny Krieble. Udział ten stopniowo jest zwiększany, by w 1996 r. osiągnąć poziom 35 procent. Henkel wykupuje Loctite w 1997 r., który staje się największą marką sektora Adhesive Technologies (klejów i technologii zabezpieczania powierzchni).
 

Wprowadzenie proszku Pril

W 1951 r. firma wprowadziła na rynek środek do zmywania naczyń Pril.

Dr Konrad Henkel dołączył do firmy

Dr Konrad Henkel, drugi syn dr Hugo Henkla, dołączył do firmy na stanowisku chemika.

Reorganizacja Zarządu i Rady Nadzorczej

21 listopada rodzina Henkel powróciła do firmy, odzyskując pełne prawa. 10 grudnia przeprowadzono reorganizację Zarządu i Rady Nadzorczej.

Farba do włosów Poly Color

Powyższe zdjęcie przedstawia opakowanie farby Poly Color z 1950 r. Ta płynna farba do włosów zostaje wprowadzona na rynek w 1947 r. przez firmę TheraChemie. Henkel przejmuje Therachemie w 1950 i tym samym wkracza na rynek produktów1947-familie-henkel.jpg kosmetycznych.

Pierwsze przyzakładowe przedszkole Henkla

Firma Henkel założyła przyzakładowe przedszkole w Düsseldorf-Holthausen (obecnie Gerda-Henkel-KiTa).

Zmiany w Zarządzie

W 1939 r. dr Willy Manchot przejął obowiązki schorowanego Carla Augusta, zastępując go na stanowisku Dyrektora Generalnego w Henkel & Cie GmbH oraz członka Zarządu Henkel & Cie AG.

Willy Manchot 1939

Trzecie pokolenie rodziny Henkel przejmuje zarządzanie firmą

Trzecie pokolenie rodziny Henkel przejęło zarządzanie firmą. Dr Hugo Henkel dołączył do nowo powstałej Rady Konsultacyjnej oraz Rady Nadzorczej.
Jego syn Jost, jego bratanek Werner Lüps oraz Carl August Bagel, zięć Fritza Henkla Juniora, zostają dyrektorami zarządzającymi.

Do firmy dołączył dr Jost Henkel

Dr Jost Henkel, najstarszy syn dr Hugo Henkla dołączył do firmy. U sterów firmy stanął w 1942 r., przeprowadzając ją przez trudny czas II-giej wojny światowej. Zbudował podwaliny dla dalszego rozwoju biznesu. Z producenta detergentów firma stała się potentatem przemysłu chemicznego.

Dr Hugo Henkel przejął zarządzanie firmą

Na początku 1930 roku w wieku 55 lat zmarł dr Fritz Henkel Junior. Krótko potem zmarł także w wieku 81 lat założyciel firmy, Fritz Henkel Senior. Dr Hugo Henkel przejął zarządzanie firmą.

Wejście na rynek salonów fryzjerskich

W 1930 r. Schwarzkopf rozpoczął współpracę biznesową z salonami fryzjerskimi.

Pierwszy przemysłowy środek czyszczący P3

W 1929 r. portfolio Henkla rozszerza się o przemysłowy środek czyszczący P3, pozwalający usuwać zabrudzenia z różnego rodzaju powierzchni.

Pierwszy klej Henkla

W 1923 r. w firmie pojawia się problem z etykietowaniem produktów konsumenckich z powodu przerwy w dostawie kleju. Skutkuje to rozpoczęciem produkcji własnych klejów przez Henkla.

26 czerwca po raz pierwszy sprzedany zostaje sąsiadującej z Henklem firmie klej własnej produkcji. Firma Henkel ambitnie postanowiła podbić – oprócz rynku opakowań – rynek dekoracji wnętrz i tapet, na którym liderem był Sichel.

Pierwszy klej Henkla

Na początku 1922 roku w piwnicy budynku pakowni firma Henkel rozpoczęła produkcję trzech klejów: Sula (do papieru), Desula (do drewna) oraz Buba (do opakowań). W pierwszym roku działalności wyprodukowano w sumie 123 tony klejów na własny użytek firmy. W 1923 r. rozpoczęto odsprzedawać kleje innym firmom. Od 1928 Henkel rozpoczął eksport klejów, głównie do krajów europejskich, a od 1929 także do Australii i Ameryki Południowej.

Po raz pierwszy pojawia się „Biała Dama”

Pojawia się pierwsza reklama Persil z postacią „Białej Damy”.

Pierwszy zakład produkcyjny za granicą – w Szwajcarii

29 stycznia 1913 r. powstaje pierwsza spółka zależna Henkla, Henkel & Cie AG w Basel-Pratteln w Szwajcarii. Do 1923 r. jest to jedyna zagraniczna filia z zakładem produkcyjnym. Wytwarzane są tam produkty Henco i Persil. Fabryka zajmuje powierzchnię 9161 metrów kwadratowych. W pierwszym roku działalności firma odnotowuje sprzedaż o wartości blisko 1,5 mln franków szwajcarskich.

Persil – Pierwszy samoczynny środek piorący

W 1907 r. na rynku pojawia się produkt o nazwie Persil. Jest to pierwszy na świecie samoczynny środek piorący, który staje się fundamentem dalszego rozwoju firmy. Środek, który pierze i wybiela tkaniny bez dodatku chloru, nie tylko wyeliminował uciążliwość ręcznego tarcia i prania, które niszczyło tkaniny, ale również przyczynił się do podwyższenia poziomu higieny w gospodarstwach domowych. To był henklowski wkład w rozwój społeczny. Obecnie Persil jest numerem 1 wśród niemieckich środków piorących i jedną z czołowych marek rynku Laundry & Home Care (środków piorących i czystości).

Schaumpon – pierwszy w Niemczech proszek do mycia włosów

W 1903 r. Schwarzkopf wprowadza produkt o nazwie Schaumpon (cena: 20 feningów), pierwszy proszek do mycia włosów na niemieckim rynku. Na opakowaniu znalazło się dobrze dziś znane logo – czarny zarys profilu głowy. Sukces Schaumpon zachęca Hansa Schwarzkopfa do zamknięcia prowadzonej przez niego apteki i skoncentrowania się na produkcji i działaniach marketingowych.


Powstanie marki Schwarzkopf

W 1898 r. licencjonowany chemik Hans Schwarzkopf zostaje właścicielem wytwórni farb, leków i perfum w dzielnicy Berlina, Charlottenburg. Firma Schwarzkopf staje się częścią grupy Henkel w momencie jej przejęcia w 1995 r. Od 1898 r. nazwa Schwarzkopf jest synonimem profesjonalnej pielęgnacji włosów oraz wartości, takich jak nowoczesność, wysoka jakość i siła innowacji. Tym samym Schwarzkopf oferuje zarówno zróżnicowane portfolio marek sektora konsumenckiego, jak również profesjonalne produkty Schwarzkopf Professional dla salonów fryzjerskich na całym świecie.

Pierwszy sukces markowego produktu: Soda Wybielająca Henkla (Henkel’s Bleich-Soda)

W 1878 roku Henkel wprowadza swój pierwszy markowy produkt. W wyniku własnych poszukiwań, Fritz Henkel stworzył sodę wybielającą z rozpuszczalnego krzemianu sody i sody kalcynowanej (pozbawionej wody). W tym samym roku firma zaczyna eksportować produkty za granicę: 200 opakowań sody wybielającej oraz 200 funtów środka Universal-Waschmittel trafia do Szwajcarii.

Przeprowadzka do Düsseldorfu

Po sukcesie pierwszego markowego produktu — Sody Wybielającej — Fritz Henkel przenosi w 1878 roku swój biznes do Düsseldorfu. Początkowo wynajmuje fabrykę w dzielnicy Flingern, a w 1880 r. buduje własną w dzielnicy Düsseldorfu, Oberbilk. W 1899 r. Fritz Henkel kupuje ziemię we wsi Holthausen, na ówczesnych przedmieściach Düsseldorfu. Jeszcze w tym samym roku rozpoczyna budowę fabryki sody wybielającej, krzemianu sodu, kotłowni, warsztatów i budynku biurowego. W marcu 1900 r. firma Henkel jest gotowa do rozpoczęcia produkcji w nowym zakładzie.

Fritz Henkel zakłada firmę Henkel, produkującą środki piorące

26 września 1876 roku 28-letni wówczas Fritz Henkel wraz z dwoma partnerami zakłada spółkę Henkel & Cie z siedzibą w Akwizgranie (Aachen). Pierwszym produktem firmy jest środek piorący na bazie krzemianu sodu o nazwie Universal-Waschmittel. W przeciwieństwie do innych produktów tego rodzaju, które w tamtym czasie sprzedawane były na wagę, ten wydajny detergent dostępny jest w poręcznych opakowaniach.