11 kwietnia rusza już III edycja Lekcji Nieśmiecenia, ekologicznego projektu edukacyjnego organizowanego przez firmę Henkel oraz Fundację Nasza Ziemia. Po raz kolejny uczniowie i nauczyciele szkół podstawowych będą mogli zawalczyć o nagrody główne w konkursie, czyli stacje do nauki selektywnej segregacji odpadów. Na uczestników czekają także nagrody dodatkowe a na najbardziej aktywną szkołę również tytuł i statuetka Ambasadora Nieśmiecenia. Swój udział w programie szkoły mogą zgłaszać do 15 maja na lekcjaniesmiecenia.pl.
„Lekcja Nieśmiecenia” to kampania edukacyjna, która od 2020 roku wspiera szkoły w procesie edukacji ekologicznej związanej z segregacją odpadów. Działania akcji mają na celu przekazanie dzieciom praktycznej wiedzy oraz wyrabianie w nich właściwych zachowań i nawyków.
Nauczyciele ze szkół biorących udział w projekcie mogą bezpłatnie pobrać ze strony www materiały edukacyjne dotyczące tej tematyki. W III edycji „Lekcji Nieśmiecenia” są to treści edukacyjne przeznaczone dla klas VII-VIII, a zadania dotyczą różnorodnych obszarów wiedzy: matematyki, biologii, chemii, geografii, języka polskiego, języka angielskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie. Tak więc teraz nauczyciele będą mogli już skorzystać z materiałów przygotowanych dla wszystkich etapów nauczania.
Aby wziąć udział w tegorocznym konkursie „Lekcji Nieśmiecenia”, wystarczy wypełnić formularz i zaprezentować proekologiczne działania szkoły i sukcesy odniesione w latach 2020-2023. Pierwszych 100 zespołów, które zgłoszą się do konkursu otrzyma zestawy „Niezbędnik Wolontariusza Naszej Ziemi”, w skład którego wchodzą: koszulka Akcji Sprzątanie Świata, flaga sztabowa z nazwą zwycięskiej szkoły, rękawiczki jednorazowe i worki do segregacji odpadów. Na zwycięzców III edycji czeka 20 stacji do nauki selektywnej zbiórki odpadów. W tym roku, jako że firma podsumowuje 3 lata programu „Lekcja Nieśmiecenia”, wręczone zostaną także nagrody specjalne – certyfikat Fundacji Nasza Ziemia i firmy Henkel dla najaktywniejszych, najbardziej zaangażowanych szkół i nauczycieli.
Tegoroczny konkurs jest trzyczęściowy – w pierwszej z nich uczestnicy mają za zadanie przedstawienie, w jakich działaniach proekologicznych organizowanych przez instytucje zewnętrzne brali udział w latach 2020-2023 (maksymalnie trzy). W drugiej części zadanie polega na zaprezentowaniu zainicjowanych przez siebie działań wewnętrznych przeprowadzonych w latach 2020-2023 r. w zgłaszającej się Szkole. W trzeciej części powinni wskazać dodatkowe aktywności, a także złożyć oświadczenie o tym, że brali udział w poprzednich edycjach programu „Lekcja Nieśmiecenia” oraz w akcji „Sprzątanie Świata – Polska”. Wypełnienie tej części formularza umożliwia uzyskanie dodatkowych punktów, które zostaną wzięte pod uwagę przy przyznawaniu tytułu „Ambasadora Nieśmiecenia”. Zwycięzców konkursu wyłoni Jury składające się z przedstawicieli Organizatora – Fundacji Nasza Ziemia, a wyniki zostaną ogłoszone do 15 czerwca.
- Wszyscy wiemy, że odpowiednia segregacja odpadów jest kluczowa dla ochrony środowiska i zasobów naturalnych. Chcemy uczyć dzieci i młodzież, jak robić to właściwie i z największym pożytkiem. To ważne, bo niebawem to właśnie oni będą decydować o losach naszej planety. Dlatego cieszymy się, że „Lekcja Nieśmiecenia” jest tak otwarcie przyjmowana w wielu szkołach. I mamy nadzieję, że w tej trzeciej już edycji, tak jak i w poprzednich, weźmie udział bardzo wiele zespołów szkolnych – podkreśla Adam Simkowski , Junior Trade Marketing Manager w dziale Henkel Consumer Brands w Henkel Polska.
Akcję „Lekcja Nieśmiecenia” wspiera kilka marek kosmetycznych z portfolio firmy, takich jak: Syoss, Taft, Schauma, Gliss, Nature Box, Perwoll czy Clin. To marki zaangażowane społecznie, które zrównoważony rozwój mają wpisany w swoje DNA. Już teraz wybrane kosmetyki tych marek dostępne są w opakowaniach wykonanych w 97-98% z plastiku pochodzącego z odzysku. Co więcej, w niektórych opakowaniach zawarty jest także tzw. social plastic, który – w ramach współpracy z organizacją społeczną Plastic Bank – został zebrany z morskich plaż, przetworzony i powtórnie włączony do gospodarczego obiegu. W ramach tej inicjatywy mieszkańcy Haiti, jednego z najbardziej zanieczyszczonych regionów na świecie i zarazem najbiedniejszych, mogą wymieniać zebrane przez siebie plastikowe odpady na pieniądze, produkty lub usługi.
Inicjatywa wpisuje się w realizację pro-środowiskowych zobowiązań firmy Henkel. Do 2025 r. wszystkie opakowania produktów konsumenckich firmy mają nadawać się do dalszego przetwarzania lub powtórnego użycia.