Wystawa dla uczczenia 175. urodzin Fritza Henkla, założyciela firmy Henkel
20 marca 2023 roku Henkel obchodził 175. rocznicę urodzin swojego założyciela, Fritza Henkla. Wartości, jakimi się kierował, jego pionierski duch i poczucie odpowiedzialności do dziś kształtują kulturę organizacyjną firmy.
Aby uczcić 175. rocznicę urodzin Fritza Henkla, w siedzibie firmy w Düsseldorfie zorganizowano wystawę, która prezentuje historię założyciela firmy. Na wystawie pokazane są zdjęcia, przedmioty i dokumenty, które przybliżają jego dzieciństwo i pierwsze kroki w działalności biznesowej, pierwsze produkty i innowacyjny sposób ich promowania, a także pokazują zaangażowanie Fritza Henkla w sprawy pracowników. Od 20 marca 2023 r. wystawę mogą odwiedzić wszyscy na dwujęzycznej stronie internetowej: fritz-henkel.com.
„Mój prapradziadek Fritz Henkel był prawdziwym przedsiębiorcą z pionierskim zacięciem. Wytyczał nowe ścieżki nie tylko dla rozwoju nowych produktów, ale także w ich marketingu i w sposobie, w jaki prowadził firmę. Jego innowacje zrewolucjonizowały codzienne życie tysięcy ludzi" – powiedziała dr Simone Bagel-Trah, przewodnicząca Rady Nadzorczej i Komitetu Akcjonariuszy Henkla. „Miał na uwadze nie tylko konsumentów, ale również swoich pracowników. Na długo zanim narodziło się pojęcie zrównoważonego rozwoju, angażował się w odpowiedzialne prowadzenie biznesu, mając na uwadze lokalne społeczności i środowisko. Zawsze zastanawiał się nad tym, co jego decyzje i działania oznaczają dla przyszłych pokoleń. Do dziś działamy w Henklu zgodnie z tymi zasadami."
„Fritz Henkel zbudował sukces naszej firmy dzięki determinacji, pionierskiemu zacięciu i poczuciu odpowiedzialności zarówno za przedsiębiorstwo jak i pracowników oraz społeczeństwo. Do dziś jego idee, osiągnięcia i wartości, jakimi się kierował są zakorzenione w kulturze organizacyjnej Henkla. Stanowią dla nas inspirację i nadają kierunek, znajdują także odzwierciedlenie w motcie naszej firmy: Pioneers at heart for the good of generations – mówi Carsten Knobel, prezes zarządu Henkla.
26 września 1876 roku: Fritz Henkel zakłada firmę Henkel
Friedrich Karl Henkel (znany jako Fritz) przychodzi na świat w 1848 roku w Vöhl w Niemczech. Przemysł chemiczny rozwija się już wtedy pełną parą. Syn Johanette i Johanna Josta Henkla od najmłodszych lat fascynuje się chemią i matematyką. W wieku 17 lat przenosi się do Elberfeld, rozwijającego się XIX-wiecznego miasta przemysłowego, aby odbyć praktykę zawodową w firmie chemicznej. Dzięki swojej przedsiębiorczości szybko awansuje i zostaje mianowany dyrektorem zarządzającym.
W 1876 roku, w wieku zaledwie 28 lat, Fritz Henkel wraz z dwoma partnerami biznesowymi zakłada w Akwizgranie firmę Henkel&Cie. Ich celem jest opracowanie skuteczniejszego środka piorącego oraz nowej metody prania. Pranie ubrań wymagało wówczas od kobiet dużego wysiłku fizycznego oraz narażało je na ogromne obciążenia. Pierwszy produkt opracowany przez wspólników, „Universal-Waschmittel" (Uniwersalny środek piorący), nie odnosi jeszcze spodziewanego sukcesu. Firma kontynuuje więc prace nad rozwojem detergentów i zaledwie dwa lata później wprowadza na rynek pierwszy udany produkt – „Henkel's Bleich-Soda". Fritz Henkel kładzie w ten sposób podwaliny pod rozwój firmy, która dziś osiąga obroty na poziomie ponad 20 miliardów euro i zatrudnia około 50 tysięcy osób na całym świecie.
W roku 1879 jego obaj partnerzy biznesowi decydują się wycofać ze współpracy i Fritz Henkel przejmuje całkowitą odpowiedzialność za firmę. W związku ze stałym rozwojem przedsiębiorstwa poszukuje większej siedziby, dającej dodatkowe możliwości rozwoju oraz zapewniającej wygodny dostęp do sieci transportu kolejowego i rzecznego. To, czego szuka, znajduje w Düsseldorfie-Holthausen, gdzie 9 marca 1900 roku rozpoczyna się produkcja z udziałem około 80 pracowników. Wkrótce otwiera pierwsze międzynarodowe oddziały firmy w Austrii i Szwajcarii.
Persil – kultowa marka
W 1907 roku Henkel wprowadza na rynek nowy proszek do prania o nazwie „Persil": pierwszy na świecie samoczynnie działający detergent, który znacząco ułatwia czasochłonne pranie ręczne i, tym samym, rewolucjonizuje codzienne życie wielu ludzi. Wkrótce Henkel staje się liderem na niemieckim rynku środków piorących i pozostaje nim do dziś. W tamtych czasach produkty Henkla na półkach sklepowych zawsze się mocno wyróżniały: były pakowane w standaryzowane saszetki, można je było łatwo rozpoznać i kupić po stałej cenie. Oferowanie proszków do prania jako artykułów markowych z gwarancją jakości było w tamtych czasach nowością.
Po zakończeniu I wojny światowej, podczas okupacji Zagłębia Ruhry dotkliwy staje się brak klejów do opakowań detergentów. Henkel rozpoczyna produkcję własnych środków klejących, początkowo przeznaczonych jedynie na własny użytek. Fritz Henkel dostrzega jednak szansę wejścia w nowy obszar działalności: rok później, dokładnie 100 lat temu, po raz pierwszy sprzedaje swoje kleje innym firmom. Dziś Henkel jest liderem światowego rynku klejów i uszczelniaczy.
Oprócz innowacyjnych pomysłów na biznes i nowe produkty Fritz Henkel stosuje nowoczesne podejście do reklamy i także tutaj wybiera innowacyjne metody działania. Na ulicach niemieckich miast pojawiają się na przykład wielkie, stojące zegary Persil. Można też spotkać ubranych w białe garnitury mężczyzn, którzy trzymają w dłoniach białe parasole z logo tejże marki. I nawet niebo jest wykorzystywane do reklamy. Ogromne reflektory rzucają na chmury w ciemności napis Persil, a samoloty wypisują nazwę produktu na niebie białym dymem. Od 1922 roku „Dama w Bieli” staje się bohaterką reklamy Persila i będzie w tym charakterze towarzyszyć Henklowi przez wiele dekad.
Odpowiedzialność za pracowników
W 50. rocznicę powstania firmy w 1926 roku Fritz Henkel powiedział: „Najlepsze, co udało mi się osiągnąć w pracy, nie powstało w mojej głowie, lecz narodziło się we współpracy z moimi pracownikami i dzięki nim." Świadczy to o jego nowoczesnym podejściu do pracowników i o tym, że rozumiał znaczenie, jakie mają oni dla sukcesu przedsiębiorstwa. Jego firma zaczęła oferować świadczenia socjalne pracownikom na bardzo wczesnym etapie, na długo zanim stały się standardem. Wśród nich były na przykład fundusze emerytalne, pełnoetatowa pomoc pielęgniarska w zakładowym punkcie pierwszej pomocy w Düsseldorfie oraz opieka nad matkami i niemowlętami, co było wielkim wsparciem dla rodziców. Poza tym Fritz Henkel angażował się również w sprawy społeczne na rzecz lokalnych mieszkańców.
Wraz z żoną Elisabeth Fritz Henkel doczekał się trojga dzieci: Fritza Juniora, Hugo i Emmy. W swoim testamencie uwzględnił wszystkie swoje dzieci, zapisując synom po 40 procent , a córce 20 procent udziałów w przedsiębiorstwie. W tamtych czasach uwzględnienie córki w testamencie w takiej formie było bardzo postępową decyzję. Przez kolejne dziesięciolecia rodzina Henkel kontynuuje bezpośrednie zarządzanie przedsiębiorstwem. Dopiero w 1980 roku postanawia wycofać się z operacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem i przekazuje prezesurę Zarządu Głównego dr Helmutowi Sihlerowi. Niemniej jednak potomkowie Fritza Juniora, Hugo i Emmy do dziś posiadają większość akcji zwykłych firmy.